با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ بی مهره ها
زیارت عاشورا

تعریف: جانوران به دو گروه مهره دارها و بی مهره ها تقسیم می شوند. جانوران مهره دار مانند پستان داران، پرنده ها، خزنده ها، دوزیستان و ماهی ها دارای اسکلت و ستون فقرات هستند.

بی مهره ها اسکلت استخوانی و ستون فقرات ندارند و گروه بزرگی از جانوران را تشکیل می دهند.

  • ·         انواع بی مهرگان:

بزرگترین گروه بی مهرگان بندپایان هستند، که شامل حشرات، عنکبوتها، خرچنگها و هزارپاها می باشند. بعضی از گروه های اصلی بی مهره ها عبارت از کیسه تنان، نرم تنان، خارتنان، اسفنج ها و کرم ها هستند.

ü       بندپایان:  جانوران کوچک بند بندی هستند که از روی پاها و بدن هایشان شناخته می شوند.

بندپایان به چهار گروه تقسیم می شوند. حشرات، عنکبوت ها، خرچنگ ها و هزارپاها هر کدام گروهی از بندپایان را تشکیل میدهند. 

 
       حشرات: حشرات ما را نیش می زنند، بیمارمان می کنند، محصولات کشاورزی و میوه ها را می خورند، به لباسها و خانه هایمان آسیب می رسانند. این هیولاهای ریز و کوچک، موجودات واقعا ترسناکی اند.

حشره جانور کوچکی است که بدنش از سه بخش تشکیل شده است (سر، سینه و شکم) و روی شش پا راه می رود.

  • Ø       اما می دانید دنیا بدون حشرات چگونه خواهد بود؟

بدون حشرات برگ خوار، زمین پر از انواع و اقسام گیاهان می شود. بدوم زباله خوارها زمین از مواد زائد و بی فایده مانند ساقه و برگ های پژمرده، مدفوع و جسد جانوران انباشته می شود. بدون حشرات گرده بردار، تقریبا دانه یا میوه ای وجود نخواهد داشت. بدون حشرات قابل شکار ، بدون دانه ها یا میوه ها هیچ پرنده ای وجود نخواهد داشت.

ما برای ادامه زندگی به حشرات نیاز داریم. حشرات در طبیعت جایگاه مهمی دارند.

 

چند نکته جالب درباره ی برخی از حشرات:

 کدام جانور با یک شیپور تنفس می کند؟

مگس ها درون آب های آرام تخم می گذارند. وقتی لارو از تخم بیرون می آید، با یک لوله تنفسی (سیفون) که در انتهای شکمش قرار دارد، تنفس می کند. لارو از این لوله مثل شیپور استفاده می کند

حشرات کوچک چگونه از خود دفاع می کنند؟

1- به سرعت فرار می کنند.                              2- بوی بد تولید می کنند.

3- نیش می زنند.                                             4- ماده ای اسیدی پرتاب می کند.

5- پنهان می شوند.                                          6- دیگران را می ترسانند.

       عنکبوت ها: عنکبوتها هشت پا دارند و بعضی از آنها سمی هستند. فایده عنکبوتها این است که حشرات مضر را می خورند. عنکبوت ها تخمهای خود را درون کیسه ای ابریشمی می ریزند و آن کیسه را با خود حمل می کنند یا آن را به گیاهی می آویزند.

بچه عنکبوت ها شبیه عنکبوت های بالغ هستند.

بدن عنکبوت ها هم مثل تمام بی مهره ها با یک پوسته ضخیم محافظت می شود. این پوسته در واقع نوعی زره است.

عنکبوت ها آن قدر کوچکند که نمی توانند مسافت های طولانی را با پاهایشان بپیمایند. عنکبوت ها برای جا به جا شدن، تارهای نازکی می بافند و از این تارها آویزان می شوند و در مسیر باد تاب می خورند.

       
خرچنگ ها: خرچنگ ها جزء بی مهره ها ی سخت پوست هستند، این جانان در آب زندگی می کنند. بعضی از خرچنگ ها مانند میگو خوراکی بوده و سرشار از مواد معدنی و ید و چربی های خوب و مناسب برای بدن است.

       
کرم ها: کرم ها گروهی از بی مهره ها هستند که اشکال گوناگونی دارند و به سه دسته تقسیم می شوند. انواع کرم ها، کرم های پهن، کرم های لوله ای و کرم های حلقوی هستند.

  • o        کرم های پهن: کرم های پهن از تکه های پهنی تشکیل شده اند. بعضی از این کرم ها باعث ایجاد بیماری در بدن انسان می شوند. این بیماری از خوردن گوشت ن/خته گاو که دارای نوزاد کرم می باشد، به وجود می آید. این کرم در روده باریک انسان بزرگ شده و تخم گذاری می کند.
  • o        کرم های لوله ای: این کرم ها دراز و باریک و مانند لوله هستند و در روده انسان ایجاد بیماری می کنند. نام یکی از این کرم ها آسکاریس استو گونه دیگر آن کرمک یا اکسیوراست.
  • o        کرم های حلقوی: همه ی ما کرم خاکی را در باغچه خانه دیده ایم که به دنبال غذا می گردد.

چرا کرم شب تاب می درخشد؟

کرم شب تاب بر اثر ماده ای شیمیایی که از بدن خود ترشح می کند، نور تولید کرده و می درخشد. این ماده فقط از بدن کرم ماده ترشح می شود.

چرخه زندگی پروانه:

یکی از شگفتی های مخلوقات خداوند، چرخه زندگی است. به تغییرات موجودات زنده در طول زندگی شان، از زمان بارور شدن تخم تا پایان زندگی آن ها چرخه زندگی می گویند.

پروانه ها تخم هایی می گذارند که درون آن ها نوزادهای کرمی شکل رشد می کنند. معمولا پنج روز بعد از تخم گذاری نوزاد کرمی شکل پروانه ز تخم بیرون می آید. نوزاد پروانه بلافاصله بعد از آنکه از تخم بیرون می آید آن قدر غذا می خورد که کاملا رشد کند. غذای نوزاد پروانه برگ درخت است. سپس پوسته ای به نام پیله دور خود می سازد و چند هفته بعد پروانه زیبایی از آن خارج می شود.


منبع: وب سایت تبیان


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 13 خرداد 1394برچسب:, | 11:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |